Tuesday, May 28, 2013

Đừng tin tưởng vào một điều gì vì phong văn

Lời Phật dạy :
”Đừng tin tưởng vào một điều gì vì phong văn. Đừng tin tưởng điều gì vì vin vào một tập quán lưu truyền. Đừng tin tưởng điều gì vì cớ được nhiều nói đi nhắc lại. Đừng tin tưởng điều gì dù là bút tích của thánh nhân. Đừng tin tưởng điều gì dù thói quen từ lâu khiến ta nhận là điều ấy đúng. Đừng tin tưởng điều gì do ta tưởng tượng ra lại nghĩ rằng một vị tối linh đã khai thị cho ta. Đừng tin tưởng bất cứ một điều gì chỉ vin vào uy tín của các thầy dạy các người. Nhưng chỉ tin tưởng cái gì mà chính các người đã từng trải, kinh nghiệm và nhận là đúng, có lợi cho mình và người khác. Chỉ có cái đó mới là đích tối hậu thăng hoa cho con người và cuộc đời. Các người hãy lấy đó làm chỉ chuẩn”.

Tăng Chi Bộ Kinh
(The Anguttara Nikaya/The "Further-factored" Discourses)

==================

“Do not believe in anything simply because you have heard it. Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many. Do not believe in anything simply because it is found written in your religious books. Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders. Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations. But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.”

Sakya Muni Buddha
(The Anguttara Nikaya/The "Further-factored" Discourses)

For foreigners or Vietnameses live abroad : Visit this website to share it with your foreign friends to study and understand yourself and Life in Buddha religious.

Loisexotics Gravity-Aquariums, Thubten Kway, Satish Dabhade, 阮怡甄, Cu Si
Here: http://quangduc.com/menu2.html

No comments:

Post a Comment